Sms-parkeren in Antwerpen

Innovatieve oplossing genereert extra inkomen

Om in Antwerpen te parkeren hoeft u niet langer kleingeld op zak te hebben. Sinds Belgacom en GAPA er een systeem voor sms-parkeren hebben ingevoerd, volstaat het met de gsm een berichtje te versturen. Het succes van de innovatieve toepassing heeft intussen voor navolging gezorgd in verschillende andere Vlaamse steden en gemeenten.

onesym_gapa1Het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (GAPA) is verantwoordelijk voor alles wat in de Scheldestad met parkeren te maken heeft. GAPA geeft vorm aan het parkeerbeleid, exploiteert parkeergarages en staat in voor de handhaving van het beleid én het concrete toezicht op het parkeren zelf. Via ruim duizend parkeerautomaten – verspreid over de stad – int GAPA jaarlijks zeven miljoen euro aan parkeergelden. Aan de chauffeurs die niet betalen, vraagt het GAPA een retributie. Vorig jaar ging het om zowat tweehonderdduizend inningen, nog eens goed voor vier miljoen euro.

Parkeergedrag bijsturen

“Voor de oprichting van GAPA, kostte het parkeerbeleid de stad alleen maar geld”, vertelt afgevaardigd bestuurder Eric Dubois. “De stad droeg de kosten voor het beheer van de automaten, maar er was nauwelijks toezicht.” Vandaag heeft Antwerpen aan de parkeergelden en retributies een mooie bron van inkomsten. “Het belangrijkste is echter dat we met het beleid het parkeergedrag hebben bijgestuurd. Lang parkeren gebeurt nu in de parkeergarages. Bewoners en chauffeurs die voor een kort bezoek in de stad moeten zijn, vinden daardoor makkelijker een parkeerplaats. Er is duidelijk een positief effect voor de inwoners van de stad.”

Betalen makkelijker maken

GAPA vond een innovatieve manier om de betaalbereidheid bij het publiek te vergroten. Eric Dubois: “Uiteraard kon u aan de automaten al langer met cash of met Proton betalen. Wij gingen gericht op zoek naar een nieuwe manier om de uitvoering van de betaling te faciliteren. Niemand betaalt immers graag parkeergeld; daarom wilden we het zo makkelijk mogelijk maken.” De vroegere situatie is bekend: om te betalen, moest u naar de parkeerautomaat lopen en dan weer naar uw auto om het ticket op het dashboard te plaatsen. “Mensen zijn gehaast; ze hebben niet altijd kleingeld op zak; het is slecht weer enzovoort. Er zijn heel wat redenen om het ommetje naar de betaalautomaat over te slaan. We wilden ook minder cash in de automaten, om inbraak te ontmoedigen.”

Eenvoudig sms-parkeren

Betalen via de gsm was dé oplossing. Een eerste proefproject had een vrij hoge drempel, omdat de gebruikers zich eerst moesten registreren. Niet lang daarna testte GAPA een nieuwe toepassing voor sms-parkeren, het resultaat van de samenwerking tussen Proximus en Mobile-for. Dat bleek meteen een schot in de roos. Proximus en Mobile-for implementeerden voor GAPA een transactieplatform voor sms-parkeren dat eerder in Estland met succes werd ingevoerd. Het systeem is heel eenvoudig. Op elke parkeerautomaat staat een nummer dat duidelijk leesbaar is, ook vanuit de auto. De chauffeur hoeft enkel dat nummer en de nummerplaat van zijn wagen via sms door te sturen. “Op die manier bent u meteen aangemeld in het systeem. Ter bevestiging ontvangt u een berichtje waarin staat hoe lang u de wagen maximaal op de parkeerplaats mag laten staan. Ook wanneer de parkeertijd bijna om is, ontvangt u een berichtje. Vertrekt u eerder, dan stuurt u via sms de ‘q’ van ‘quit’ naar het systeem, waarop u een bericht ontvangt met het verschuldigde bedrag.” Het parkeergeld betaalt de chauffeur later via zijn gsm-factuur. Niet-Proximus-klanten kunnen het systeem ook gebruiken. Ze hoeven zich enkel aan te melden via de website. Ze ontvangen daarna een aparte factuur voor het parkeergeld. Het eerste gebruik van sms-parkeren is trouwens gratis. Tijdens hun controleronde voeren de toezichters de nummerplaat van de wagens in hun mobiele GPRS-handterminal in. Via het mobiele breedbandnetwerk van Proximus connecteren ze met de databank van Mobile-for. Het systeem laat daarop onmiddellijk weten of de chauffeur van de wagen zich via sms heeft aangemeld.

Meer inkomsten

Sinds de introductie van sms-parkeren in Antwerpen – intussen twee jaar geleden – is het systeem al ruim een miljoen keer gebruikt. “We hadden verwacht dat sms-parkeren op termijn goed zou zijn voor tien of twaalf procent van de totale parkeergelden, maar we zitten nu al op zowat twintig procent.” Behalve het gebruiksgemak blijkt sms-parkeren voor de bestuurder ook een stuk goedkoper. Met een klassiek parkeerticket blijft een stuk van de betaalde parkeertijd vaak onbenut. Bij sms-parkeren is dat niet zo. “Dat inzicht heeft de betaalbereidheid sterk doen toenemen. Het verzuim is gedaald, terwijl de inkomsten voor de stad zijn toegenomen”, aldus Eric Dubois.

Executive Summary

Proximus en GAPA bieden met sms-parkeren een nieuwe faciliteit aan om in Antwerpen parkeergeld te betalen. De innovatieve oplossing zorgt voor een grotere betaalbereidheid en levert de stad meer inkomsten op. De eindgebruiker betaalt alleen voor de effectief gebruikte parkeertijd, terwijl hij via sms-parkeren tegelijk van een grotere gebruiksvriendelijkheid geniet.

Meer weten ?

Bezoek Belgacom’s mobiele applicatie pagina’s of contacteer uw Account Manager.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *